「アイデンティティーをテーマにインタビューがしたいなら、サンフランシスコのダイスに会った方がいい」
“If you want to do an interview about identity, you should meet Dice from San Francisco”
そう教えてくれたはイラストレーターの清水裕子だった。昨年2019年の秋、ニューヨークでのこと。ダイスとはニックネームで、本名は堤大介。ピクサー出身のアートディレクターで現在は自身のスタジオであるトンコハウスをベースに作品を作り続けている。ピクサー出身の日本人というだけでも興味深いのに、彼のことを調べるほどに慄いた。1冊のスケッチブックで世界71人のアーティストを繋ぎ、途上国5カ国に図書館を作りもすれば、アメリカに居ながら『となりのトトロ』の舞台となった埼玉の森を守るためのプロジェクトを立ち上げ、自主制作した映画が米アカデミー賞にノミネートもされる。それらのどこにもピクサーのピの字すら見つからない。すべては堤が本業と関係のないところで本能に従った結果。ある意味、彼はクレイジーだ。
That's what Yuko Shimizu said to me in New York last autumn. “Dice” is Daisuke Tsutsumi. After working for Pixar as an art director, Tsutsumi now has his own studio: Tonko House. I was interested to hear about someone Japanese working at Pixar and had soon done a staggering amount of research about him. Some of his works include a sketchbook connecting 71 artists around the world, libraries built in five developing countries and, despite being based in America, launching a project to protect a forest in Saitama that inspired the movie My Neighbor Totoro. He was also behind an independent animated short that received an Academy Award nomination. Yet within all of those projects, I didn’t even see the Pixar name mentioned. Rather than being part of his job at the studio, these projects were simply the result of following his instincts. In other words, he’s crazy.
かつてスティーブ・ジョブスはクレイジーな人たちが世界を変えてきたと教えてくれた。もちろん世界は容易く変化もしてくれないし、たったひとりの人間は世界に対してあまりにもちっぽけだ。それでもみんなが少しだけクレイジーになれたなら、世界は少しずつ変わっていくのかもしれない。
堤大介との会話を通じて得たものは、そんな未来への期待感だった。
Steve Jobs once said that crazy people can change the world. Of course, the world isn’t easy to change and a single person is somewhat insignificant on a global scale, but if we all became a little bit crazy, perhaps we could gradually change the world.
After speaking with Daisuke Tsutsumi, I was left with a sense of expectation for the future.