選曲家でありプロデューサーでもある沖野修也の偉大な功績は、自身が関わる作品において2人のサンダースを起用したことだろう。まず2004年にリリースされたSleep Walkerのシングル “The Voyage”でモーダルジャズの巨匠ファラオ・サンダースを迎え、時を経て2017年KYOTO JAZZ SEXTETが名門ブルーノートからリリースしたアルバム『UNITY』ではそのファラオ・サンダースの息子であるトモキ・サンダースを召集した。どんな熱心なジャズファンでもトモキの存在に気づきようがなかったのは、当時まだバークリー音楽大学の学生のひとりだったからだろうし、なにより半分は日本人の血が通った愛息であることに驚いたリスナーは多いだろう。2018年に晴れて卒業してボストンからニューヨークに拠点を移し、プロの道を歩む彼を東京で捕まえることができたのは、新型コロナウィルス感染症の影響で一時帰国している様子をSNSを通じて確認できたから。この機会を逃す手はないと思い、ダイレクトメッセージを送って御茶ノ水の老舗ジャズクラブ『NARU』でセッションに臨む彼にインタビューするチャンスを得た。出会い頭、“トモキさんはNBAで例えるならまるで八村塁みたいな存在ですね”って伝えると、屈託のない無邪気な笑顔を返してもらうところから僕らのセッションははじまった。
It could be said that the greatest achievement of DJ and producer Shuya Okino was working with two generations of the Sanders family. First of all, Sleep Walker's 2004 single, The Voyage, featured the modal jazz maestro Pharoah Sanders, then more than a decade later, Kyoto Jazz Sextet's album, Unity, released through the highly renowned Blue Note, featured Pharoah's son, Tomoki Sanders. Even the most enthusiastic followers of jazz may have missed the presence of Tomoki, who at the time was still a student at Berklee College of Music, while numerous others would no doubt have been surprised to learn of his Japanese heritage. After graduating in 2018, Sanders moved from Boston to New York to pursue his professional career. Amidst the COVID-19 pandemic, I was able to confirm via social media that he'd returned temporarily to Japan. Unable to bear the thought of missing out on this opportunity, I messaged him and arranged to meet for an interview at Naru, a longstanding jazz club in Ochanomizu. Our encounter began with me saying that, to use an NBA analogy, I think his standing is similar to that of Rui Hachimura. This brought out an innocent smile, from which our session began.